Franzéns stuga och dykarklockan                                                                             Tillbaks till startsidan               Till Snabbval

Nere i Fiskarhamnen på Dalarö finns ett litet Anders Franzéns museum och en dykarklocka av 1600-talstyp.

Det är ursprungligen en gammal saltbod byggd 1865 av mästerlotsen Frans Ludvig Öhman. Saltet var dåtidens enda
konserveringsmedel för fisk. Så småningom användes den som magasin och år 1912 var det meningen att den skulle rivas.
Då köptes den av handlaren Fredrik Norberg och användes i många år för försäljning av bensin och smörjoljor.

Forskningsingenjören vid KTH Anders Franzén hade bott på somrarna i många år som pojke med sina föräldrar strax
ovanför Fiskarhamnen. År 1950 köpte han boden till förvaring av dykredskap och forskningsmateriel.
Efter upprustning använde han den som forskarstuga med övernattningsmöjlighet.
Här sammanställde han bl.a. en känd vrakkarta över intressanta sjunkna skepp och hans arbete ledde som de flesta
vet till lokaliseringen av regalskeppet Vasa, Sveriges största turistattraktion i Stockholm.

Franzén skänkte boden till en stiftelse 1988 och Hembygdsföreningen övertog ansvaret år 2003.

Saltboden som nu är museum och dykarklockan vid sidan om boden.

Franzen 1
Rummet är fyllt av minnen från alla Anders Franzéns resor jorden runt.
Här syns våningssängen i hörnan, som han använde då han sov i boden.

Franzen 1   Franzen 2

Franzen 6

Franzen 8

Franzen 9

Franzen 10

Franzen 11

Franzen 12

Franzen 13

Franzen 14

Franzen 16
Det enkla pentryt innanför dörren till höger.

Franzen7
På tavlan syns boden då den användes av Fredrik Norberg för försäljning av bensin och olja.

Dykarklockan som Ander Franzén lät bygga efter gamla ritningar från 1600-talet,
som han gjorde mycket uppmärksammade provdykningar med. Den skänktes till Hembygdsföreningen och
installerades bredvid boden sommaren 2008.

Dykarklockan 1
Läs mer om dykarklockan: